Een gastblog van Yvonne van Loon
Ze zijn niet meer weg te denken. Steeds meer mensen maken er gebruik van. De sociale media. Wist je dat 80% van de Nederlanders actief is op één of meerdere platformen?
80%!! Daar zit ook vast jouw doelgroep tussen.
Niet voor niets gaan steeds meer ondernemers deze sociale media inzetten als marketingkanalen. Ik ken geen ander medium dat je in staat stelt om op een laagdrempelige manier, rechtstreeks een gesprek aan te gaan met jouw doelgroep. Bouw een band met ze op en begeleidt ze door de know-, like- en trust-fases. Pas als er vertrouwen is, worden ze klant. Doe jij het niet, dan doet jouw concurrent het wel.
Er zijn echter ook valkuilen
Pas op! Er zijn twee grote valkuilen. Ik zie ondernemers met open ogen in deze kuilen vallen.
- Sociale media kunnen jou met gemak heel veel tijd kosten
- Verkeerd gebruik van deze media, kosten je klanten en leveren je niets op.
Met de vier tips hieronder vermijd je deze valkuilen en kun je effectief en efficiënt aan de slag met het krijgen van meer naamsbekendheid, meer leads en een hogere omzet.
Tip 1: Ken je doelgroep
Weet met wie je in contact wilt komen. Op wie richt jij je? Alleen dan kun je bepalen welke van de verschillende social-mediaplatformen jij inzet. Bovendien kun je dan ook goed bepalen wat voor een soort berichten je gaat plaatsen. Zo verspil je geen tijd aan kanalen en berichten, die jou niets opleveren.
Tip 2: Stop met verkopen
Sociale media zijn er niet voor het versturen van gratis reclameboodschappen. Het draait om contact tussen mensen. Deel alleen die informatie die waardevol is voor jouw doelgroep. Mensen zitten niet te wachten op mooie verkoopverhalen. Mijn advies is: 80% waarde leveren en slechts 20% promotie. Promoot alleen jouw gratis producten (e-books, webinars, etc) of jouw front-end-product. Door waardevolle informatie te delen, hebben de mensen een reden om jou te volgen.
Tip 3: Breng structuur aan in de werkzaamheden
Door werkzaamheden te bundelen, bespaar je tijd. Ga eens in de week zitten voor het inplannen van alle berichten. Zoek meteen alle afbeeldingen erbij. Of laat het plannen en plaatsen van berichten over aan een VA. Belangrijk hierbij is dat je wel weet wat, wanneer geplaatst wordt.
Tip 4: Reageer twee keer per dag
Het is belangrijk dat je reageert op ontvangen berichten en reacties, maar ook op berichten van mensen die jij volgt. Zonder deze interactie is het opbouwen van een relatie niet mogelijk. Je hoeft echter niet meteen te reageren. Log twee keer per dag in. De rest van de dag weersta je de verleiding. Delegeer dit werk niet aan een VA. Het is jouw stem, jouw bedrijf. Mensen voelen zich belazerd als ze merken dat ze niet met jouw maar met een VA in gesprek zijn geweest. Ze hebben dan dus een band opgebouwd met die VA en niet met jou!
Ben jij al actief?
Ik ben benieuwd of jij zakelijk al actief bent op social media en wat jouw ervaringen zijn. Laat hieronder een reactie achter. Vergeet niet de link naar jouw social-mediakanalen te vermelden. Dan zoek ik je zeker even op.
Yvonne van Loon ondersteunt vrouwen die het runnen van een eigen bedrijf combineren met de zorg en opvoeding van hun kinderen. Ze helpt ze hun bedrijf te laten bloeien met behulp van social media in gemiddeld 30 minuten per dag.