Bij het bouwen van nieuwe websites staat de wens van jou als klant centraal. Maar in de praktijk blijkt het soms verrekte lastig om aan te geven wat jouw wensen zijn. Want wat is handig? Wat is mooi? En wat is klantvriendelijker? Hier alvast vijf punten waar je vormgever naar gaat vragen.
Wil je een header met foto?
Groot en overweldigend, met een prachtige foto? Of liefst zo smal mogelijk, omdat jouw lezers snel doorwillen naar de tekst? Bovenin maak je altijd plaats voor je logo, je slogan/tagline en je menubalk. Maar een grote foto hoeft niet, dat zie je op www.vamarijke.nl. Op www.eigenwebsiteineenweek.nl hebben we de header gevuld met icoontjes en tekst, dus ben je direct al in de site. En op www.tekstschrijver.frl spat de foto duidelijk van het scherm. Je ziet daar ook dat je elke pagina een eigen sfeer kunt meegeven door ze verschillende foto’s te geven.
Wat past meer bij jou? En heb je mooie foto’s?
Wat wil je met je fotografie?
Die headerfoto moet krachtig zijn, en de juiste sfeer uitstralen. Ik pleit meestal voor persoonlijke foto’s. Ik zie het liefst mensen in actie, jij als ondernemer, maar ook met mensen eromheen. Dat heeft Leona Bishop mooi gedaan: www.bishopsway.com.
Wil je ook zulke foto’s? Vraag dan eens op een netwerkborrel of je wat foto’s van jezelf kunt kopen van de fotograaf die het evenement vastlegt. Geef je een training of heb je een gesprek met een klant bij jou op kantoor? Vraag vooraf toestemming en regel dat er een fotograaf langskomt in de laatste vijf minuten om even wat plaatjes te maken zonder dat jouw klant met zijn gezicht in beeld komt. Of ensceneer zo’n gesprek met een andere ondernemer, laat voor elk van jullie foto’s maken en deel de kosten.
Wil je een nieuwsbrief?
Een gratis weggever op je site moet opvallen. En dus moet je al in een vroeg stadium weten of je dit element wilt aanbieden op je site. Dat kan in de sidebar, of met een leuke illustratie in je header. Daaronder komen dan de invulvelden voor naam en mailadres. Dat is het meest klantvriendelijk. Maar wil je liever iets meer uitleggen over je gratis weggever? Dan kan het plaatje ook linken naar een subpagina waar je de voordelen opsomt, en de invulvelden bij zet.
Wil je een blog?
Een blog is een pagina met artikelen waarin je jouw kennis en expertise deelt met je lezers. Daarmee toon je aan wat je in huis hebt. Elke keer dat je een nieuw artikel plaatst, kun je die meesturen in je nieuwsbrief. Zo hoeven je lezers niet zelf in de gaten te houden wanneer jij iets publiceert. Wil je geen nieuwsbrieven versturen, dan kan de blogpagina met 5 of 10 vooraf geschreven artikelen wel een hele mooie kennisbank zijn, die je ook nog kunt optimaliseren op SEO. Je kunt er veelgestelde vragen beantwoorden bijvoorbeeld.
Wat wil je met je referenties?
Een van de krachtigste elementen op je website is het verhaal van je klanten. Wat zeggen zij over jou? Wat viel hen mee, wat viel hen tegen? Je kunt ze reviews noemen, testimonials of referenties. Maar wat belangrijker is: hoe wil je ze presenteren?
Het mooiste is op de homepage ze al naar voren te laten komen, en dan ook nog op een aparte pagina. Mensen die er om zoeken, zullen namelijk het hele verhaal willen lezen. Maar ook voor mensen die er niet om zoeken, is het belangrijk dat zij in hun ooghoeken al zien dát er tevreden klanten zijn. Misschien is er ruimte in de sidebar om ze al kort te presenteren zoals op www.bishopsway.com.
Op www.vamarijke.nl staan ze verder naar beneden, maar laat ik ze opvallen door ze te laten verschuiven. Overigens: je kunt zelf instellen hoeveel seconden het plaatje blijft staan.
En dan de rest
De techniek is gewillig. Ook van een pop-up kun je instellen waar die verschijnt, hoe lang hij blijft staan en hoelang hij wegblijft als je hem ooit hebt weggeklikt.
Je kunt een contactpagina maken met en zonder mailformulier. Met en zonder zo’n ‘captcha’ om het spammers lastiger te maken. Je kunt reacties op je artikelen toestaan of pas toelaten nadat jij ze hebt goedgekeurd. Je kunt blogberichten laten delen via social media, maar je kunt ook elke pagina van je site deelbaar maken. Je kunt je SEO laten invullen, je statistieken laten mailen via Google Analytics en spammers blokkeren op je site zelf. Lastig? Nee. Veel? Ja. Vooral als je site al is vormgegeven en je moet dán nog alles aangeven wat je anders wilt. Daarom vragen wij het vooraf. Want goed en snel werkt bij ons wél.