Herken jij jezelf ook in het onderstaande?

Na een drukke werkdag heb je geen zin meer om al je spullen op te ruimen. Daarom gooi je alles op een stapel in de kast of op je bureau, of nog erger je laat het gewoon liggen. Vervolgens beloof je jezelf dat je het ’s avonds of de volgende ochtend wel zal opruimen. Maar ook dan heb je er geen zin meer in. En doe je het dus niet.

Je weet heel goed dat het fijn is om te werken aan een opgeruimd bureau. Dat er geen stapels papieren op je bureau liggen, of  ‘netjes’ in de kast, zodat je het niet ziet.

Ik herken dit als geen ander!

Mijn werkplek is mijn eettafel. Een heerlijke plek om te zitten en aan te werken. Maar ’s avonds moet de tafel leeg als we gaan eten. Dus stapel ik alles op en leg het weg. Vervolgens gaan de kinderen nog even lekker zitten kleuren aan tafel en blijven hun spullen liggen. Aangezien ik regelmatig ’s avonds ook nog aan het werk ga, pak ik mijn laptop en mijn agenda weer uit de kast en ga aan het werk. De rest van de spullen laat ik gewoon liggen.. En nee, dan ruim ik het de volgende dag ook niet op. Dan gebeurt precies hetzelfde. Wekenlang heb ik daar geen enkel probleem mee. Maar dan opeens irriteert het me. Waarom? Geen idee. Dan moet en zal het weer opgeruimd worden. Vervolgens ben ik dan een hele avond bezig voordat alles weer is uitgezocht en opgeruimd.

Soms vraag ik me weleens af of ik eigenlijk wel weet hoe het moet. En ja dat weet ik echt wel. (mijn moeder gaat dit vast nooit geloven) Ik vraag me dan ook echt af waarom het vaak niet lukt.
Als het opgeruimd is, is het zo gemakkelijk om het ook opgeruimd te houden. En waarom ik het dan niet doe is de vraag. Ik wou dat ik daar een antwoord op had. Misschien gewoon lui?!

Heb jij er ook moeite mee om alles opgeruimd te houden? Of weet je eigenlijk niet hoe je dat moet doen? Dan hier de gouden regels voor opruimen. Deze regels kun je altijd en overal toepassen. Dus niet alleen tijdens het werken maar ook in je normale huishouden. Ze zijn niet nieuw, iedereen kent ze!

Opruimen is …..
Alles meteen weer terugleggen op de vaste plek.
Heb je iets gebruikt en ben je er klaar mee? Leg het dan terug op de plek waar het hoort. Zorg dat alles een vaste plek heeft in huis. Zo weet je waar je alles kan vinden en dus ook waar je het terug moet leggen.

Opruimen is …..
Kiezen tussen bewaren of wegdoen.
Als je gaat opruimen zul je bij alles moeten kiezen tussen bewaren of wegdoen. Als je het gebruikt of als je het mooi vind is bewaren natuurlijk je enige optie. Als je het niet gebruikt of niet meer mooi vind, neem er dan afscheid van. Voordeel hiervan is dat je minder spullen hebt, dus minder hoeft op te ruimen.

Opruimen is ….
Volhouden
.

Voorkomen is beter dan genezen. Dus hou vol en maak het jezelf eigen. Voorkom dat je telkens opnieuw moet beginnen. Zonde van je tijd!

Opruimen is …..
Naar bed met een leeg aanrecht en tafel.
Als jij er voor zorgt dat je alles hebt opgeruimd voordat je naar je bed gaat dan is dat zo lekker wakker worden de volgende dag. Hierdoor heb je niet gelijk het gevoel dat je van alles moet.
Dit geldt natuurlijk ook voor je werkplek. Het is veel relaxter om te beginnen met werken aan een opgeruimd bureau als aan een bureau waar alles van gisteren nog ligt.

Telkens als ik mijn huis, en dus ook werkplek, helemaal aan kant heb vind ik dat zo ontzettend fijn! Dat geeft me echt veel rust, ruimte en energie. Hierbij gaat het er echt niet om dat alles helemaal steriel is. Het gaat erom dat je een ruimte creëert waar jij gelukkig in bent. Dat is en blijft altijd, met alles, het belangrijkste.

Als jij het bovenstaande herkent is mijn vraag aan jou: Waarom kan je het ene moment wel tegen troep, en moet je op het volgende moment alles opgeruimd hebben. Ik zie je reactie graag tegemoet.
En kom nog eens terug om te kijken wat de reacties van anderen zijn geweest.

Call Now Button