Twee weken geleden stond de belastingcontroleur dan eindelijk op de stoep. Met zwetende handjes deed ik de deur open. En iets meer dan een uur later liep hij de deur weer uit.
Glansrijk geslaagd was de conclusie!
Nee deze controle ging niet compleet de diepte in. Het bleek een controle te zijn voor startende ondernemers. Om te kijken hoe ze het doen, of er vragen zijn en wat er eventueel beter zou kunnen in de administratie. Deze controle bestond dan ook voornamelijk uit vragen van de controleur over hoe ik mijn bedrijf run en de bijbehorende administratie.
Natuurlijk heeft hij ook gekeken naar de cijfers, maar omdat alles goed geordend was en ik alles wat hij vroeg snel kon laten zien, had hij het gevoel dat het volledig in orde was.
En ik denk dat hij best wel iets had kunnen vinden hoor, als hij de diepte in gegaan was.
Nu ga ik je echt niet adviseren om fraude te plegen of opzettelijk dingen verkeerd te doen. Maar als jij een eerlijke ondernemer bent die alles doet met een goed geweten en je hebt alles op orde, dan zal je dit soort controles prima doorkomen.
Heb je binnenkort zelf controle, kijk dan nog maar eens naar mijn tips van vorige week! Als je daarmee aan de slag gaat dan kom je er echt wel!
Maar zoals beloofd zou ik mijn best doen om zoveel mogelijk tips te verzamelen. Aangezien het allemaal erg snel klaar was, was het niet makkelijk om veel tips te krijgen. Maar is is wel één ding wat ik met jullie wil delen, want dat was voor mij ook nieuw!
Bewaar je mailverkeer 7 jaar!!
Ook dit hoort namelijk bij je verplichtingen als ondernemer. Het hoort bij je administratie. In die mails kunnen hele belangrijke afspraken staan die van groot belang zijn voor je bedrijf!
Dus ook al is je opdracht afgelopen, gooi de mails niet weg! Je bent verplicht ze te bewaren!
Ik me uiteindelijk veel te druk gemaakt om iets wat totaal niet nodig was. Ik hoop dan ook dat jullie hier iets aan hebben en je je goed kan voorbereiden als je controle krijgt. En wil je het helemaal goed doen, houd dan je administratie echt supergoed bij, dan is het allemaal zo voorbij!
Heb jij nog tips om het allemaal nog makkelijker te maken? Deel het dan hieronder!
Dank je voor je tip, Marijke. Ik realiseerde me niet dat ik mijn e-mails zo lang bewaren moet.
Fijne dag. Esther
Om eerlijk te zijn wist ik dat ook echt niet Esther. Nu maar eens een goede oplossing ervoor bedenken!
Toch wel jammer. Als er nu één ding is wat ik wél gemakkelijk weggooi, dan is het de oude mail. Schoont zo lekker op! Mijn alternatieve oplossing: ik heb een mapje in de mail met ‘klanten klaar’.Daar zet ik de mapjes in die ik voorlopig niet meer nodig heb, zonder ze weg te gooien.
Ik moet er wel een beetje om lachen hoor Meta!
Mooie aanvulling op mijn blog verder! Dank je wel.
Waar je wel op moet letten is dat op die manier je mailbox niet te vol gaat worden.
Mijn oplossing voor die mails is een extra g-mailaccount. Per klant een mapje, daar schuif ik alle mails in. Loopt m’n mailaccount ook niet vol 🙂