Vandaag een keer geen blog over hoe je werk kan uitbesteden, maar over hoe je zelf tijd kan besparen. Het zou natuurlijk zonde zijn als je een virtueel assistent gaat inhuren terwijl je zelf veel efficiënter kan werken.
Daarom vandaag 10 tips om tijd te besparen.
1. De 5 minuten regel!
Als je iets binnen 5 minuten kan regelen, doe dat dan ook meteen. Dat ene mailtje wat binnen 5 minuten afgehandeld kan worden, gelijk doen! Sorteer meteen de post en gooi de reclame weg. Als het langer dan 5 minuten duurt, plan het dan in voor op een later tijdstip.
2. Zorg dat je ongestoord kunt werken!
Om ongestoord te kunnen werken zet je je mail en telefoon uit. Leer je zelf dit aan door te beginnen met blokken van bijvoorbeeld een half uur. Hierdoor kun je ongestoord en dus veel effectiever werken. Je zult zien dat je dan veel meer gedaan krijgt in korte tijd! Hiermee kan je echt heel veel tijd besparen!
3. Check je mail op vaste tijden!
Check je e-mail op vaste tijden! Ga na hoe belangrijk het is om direct alle mail binnen te zien komen. Moet je perse direct antwoorden? Kijk hier kritisch naar.
Doe wat goed voelt en wat nodig is, maar wees je bewust van de hoeveelheid tijd die het je kost.
4. Zet je voicemail aan!
Word je vaak gebeld op een dag. Schakel je telefoon uit en laat de ander een bericht inspreken. Dan kun jij bepalen wanneer je terug belt. Zo ben jij meester over je eigen tijd!!
5. Gebruik al je tijd nuttig!
Moet je wachten op de trein, bus of tandarts? Benut die tijd. Lees dat boek dat je graag wilt lezen. Maak alvast een planning voor de dag, check je mail. Je kunt veel dingen doen in die tijd, zo voelt het ineens veel minder erg om te moeten wachten.
6. Maak dagelijks een to-do-lijst!
Zorg dat je elke dag een to-do-lijst hebt. En werk deze ook af! Begin met datgene waar je het meeste tegenop ziet. En zorg ervoor dat er elke dag iets af komt!
Is je lijst te lang voor 1 dag of een paar dagen, geef dan aan wat prioriteit heeft, en begin daarmee!! Maar let wel op dat je de andere dingen ook doet. Maak daar tijd voor vrij. Want hoe langer ze op de lijst staan hoe vervelender ze worden.
7. Maak dingen af!
Als je ergens aan begint, maak het dan ook af! Hoe vaak gebeurd het niet dat je ergens aan begint en je het niet in 1 keer afmaakt? Telkens moet je weer kijken waar je gebleven bent, dit kost je heel veel tijd!
Je bouwt stress op door al die dingen die nog niet af zijn, dus maak het af!!
8. Plan niet je hele dag vol!
Zorg dat je ruimte in je agenda hebt voor onverwachte dingen, of om even uit te rusten. Door af en toe een paar minuten niets te doen, ben je later op de dag veel effectiever!
9. Let op uitstelgedrag!
Stel niet uit tot morgen als je het vandaag kan doen! Dit geldt helemaal voor werkzaamheden waar je tegenop ziet. Want hoe langer je het uitstelt hoe vervelender het gaat worden. Het kost je ook veel energie, want het zit nog steeds in je hoofd!
10. Doe eens in de week een BRAINDUMP!
Deze tip kan je veel tijd maar ook energie besparen!
Een braindump?? Pak een groot vel papier en schrijf hierop alles wat je moet doen. Maar dan ook echt werkelijk alles!! Dus alle zakelijke en niet zakelijke werkzaamheden. Bijvoorbeeld: melk halen, blog schrijven, bed verschonen, administratie bijwerken, vakantie boeken, etc etc.
Als je dit 1 keer per week doet, kan je aan de hand daarvan een planning maken voor de komende week.
Ook maak je hierdoor je hoofd eens echt een keer leeg. Mij geeft dit altijd een hoop ruimte in mijn hoofd.
Ik hoop dat je met deze tips echt tijd kan gaan besparen. Mocht je nog steeds het gevoel hebben dat je tijd te kort komen, overweeg dan eens of een virtueel assistent je kan ondersteunen.
Wil je weten wat een virtueel assistent allemaal voor je kan doen? Kijk dan hier!
Heb jij nog andere nuttige tips om tijd te besparen? Deel ze dan hier onderaan het blog.
fijne tips Marijke, je had me die van de braindump al gegeven en ja: het werkt! Wat betreft tijd besparen bij de tandarts en bushalte etc: ik merk dat dat ook tijden zijn waarop het juist wel eens fijn is om helemaal niets te doen. Niets doen helpt ook zoals je al schrijft, om het creatieve proces op gang te helpen. groetjes!Hedwig
Ha Hedwig,
Ik ben het helemaal met je eens. Echter zijn er zoveel mensen die een hekel hebben aan wachten. Als die mensen deze tijd dan nuttig besteden kunnen ze tijd en frustratie besparen.
Het is heel belangrijk dat je doet waar jij je het beste bij voelt!
Hoi Marijke,
Zeer herkenbare uitdagingen, waar ik me zeker in herken.
Fijn voor mezelf om te zien dat ik al veel van je tips toepas, niet dat het altijd lukt, maar dat komt nog.
Goed om ze weer eens op een rijtje te hebben.
Dank je wel voor je reactie Saskia!
Ik vind het zelf inderdaad ook altijd fijn om de tips weer even op een rijtje te hebben. Dan ben je je er weer even bewust van dat je misschien efficiënter zou kunnen werken.
Omdat ik moeilijk Nee kan zeggen dwing ik mezelf nu op alle verzoeken Nee te zeggen. Ik heb wel gekozen voor de milde variant: Nee, ik heb nu geen tijd maar over vijf minuten wel.
De vrager gaat dan zelf en oplossing zoeken – en vindt hem in negen van de tien gevallen zelf – binnen vijf minuten!
Dat scheelt heel veel tijd!
Oh dat is inderdaad een hele mooie aanvulling Jolanda. Ik ben het er helemaal mee eens. Dank voor je reactie!!
Goede tips en handig dat ze in een overzicht bij elkaar staan. Aangezien ik naast een baan een eigen bedrijf aan het opstarten ben, zit mijn hoofd vaak (over) vol. Het to-do-lijstje werkt al goed, maar ik ga de braindump toevoegen!
wauw! goeie tips :))
Thanks, daar kan ik wel wat mee!!
klinkt misschien raar, maar mediteren helpt ook. het lijkt in eerste instantie tijd te kosten, maar het geeft rust in je hoofd waardoor je weer meer gefocust door kan. en als je gefocust bent, ben je effectiever toch? twee tot drie keer per dag 10 minuutjes is al heel prima.